W ubiegłym roku wiele się wydarzyło, zarówno złego, jak i dobrego.
Ze złych rzeczy należy wspomnieć o nadal trwającej wojnie na Ukrainie. Jeśli możesz, wesprzyj ich. Sposób nie ma większego znaczenia.
Z dobrych rzeczy, w okolicach marca udało się rozszerzyć współpracę z firmą BORG5, która została partnerem bloga. Jednak najlepsze miało nadejść.
25 września urodziła się moja córeczka. Choć to sprawa prywatna i może wiele osób nie interesować, jednak miała – i nadal ma – ogromny wpływ na to, co się dzieje w Innej Sieci. Mówiąc bardziej precyzyjnie, ile czasu mogę poświęcić na tworzenie nowych treści.
RunPackets jest jednoosobową armią, więc wydarzenia takie jak te mają ogromny wpływ na kierunek rozwoju.
Na początek podsumowanie statystyk za 2022. W ubiegłym roku blog odwiedziło 40 092 osoby, co oznacza średnio 110 osób w ciągu dnia. Nie jest źle, choć chciałoby się więcej.
Liczby bez punktu odniesienia nie mówią nam za wiele, dlatego warto spojrzeć, jak wyglądają na tle tych z 2021 roku. Cieszy prawie 30% wzrost odwiedzin, który przekłada się na mniej więcej 10 tysięcy. W 2022 roku skupiłem się głównie na stworzeniu podcastu. Wpisy do każdego odcinka są zdecydowanie krótsze od typowych artykułów, więc nie dziwi spadek średniego czasu trwania sesji. Nadal sporą grupę stanowią nowe osoby, co z jednej strony cieszy, bo więcej osób dowiaduje się o blogu, z drugiej strony mało kto wraca po więcej.
Artykuły w 2022
Na blogu pojawiło się 15 nowych artykułów, w tym jeden gościnny, którego autorem jest Jakub Kulikowski. Biorąc pod uwagę, że posiadanie małego dziecka pochłania ogromne ilości czasu, nie jest źle.
Poniżej pełna lista artykułów:
- Podsumowanie roku 2021
- Jakie są różnice między IaaS vs PaaS vs SaaS?
- Multiple Spanning Tree MSTP
- Hot Standby Router Protocol
- Protokoły FHRP – HSRP, VRRP i GLBP
- 13 sposobów na zabezpieczenie sieci
- Automatyzacja sieci z Netmiko
- Model referencyjny ISO/OSI
- Jak wygląda audyt bezpieczeństwa?
- bITconf 2022 – Bydgoska konferencja IT
- Czym jest chmura obliczeniowa?
- Nadchodzi PLNOG 30!
- Monitoring infrastruktury
- Jak zadbać o bezpieczeństwo BGP?
- Czy warto zdawać CCNA?
Najpopularniejsze artykuły w 2022
Top 5 najczęściej czytanych artykułów stanowią te same pozycje co przed rokiem. Z jednym wyjątkiem, znacznie częściej szukaliście informacji o ipsecu niż projektowaniu sieci komputerowych.
Top 5 artykułów na blogu:
W 2022 roku zdecydowanie najważniejszym medium był LinkedIn i obstawiam, że 2023 nic się w tej sprawie nie zmieni.
2022 to również rok słabnącej aktywności na Facebooku, przez co ucierpiała aktywność na grupie Pierwsze kroki w sieciach. Za to znacznie więcej się dzieje na nowo utworzonym serwerze na Discordzie.
Social Media w liczbach
- 307 członków grupy na facebooku
- 135 osób na Discordzie
- 687 Obserwujących fanpagena Facebooku
- 876 Obserwujących na LinkedIn
- 552 Obserwujących fanpage na LinkedIn
Statystyki newslettera w 2022
Podobnie jak w 2021, większość energii poszła w cotygodniowe wydania newslettera. Jest to moje oczko w głowie, aby dostarczać subskrybentom jak najlepsze treści.
914 Subskrybentów wersji darmowej
35 subskrybentów wersji PREMIUM
Statystyki podcastu i Youtube w 2022
6 czerwca pojawił się pierwszy film na YouTube, czyli automatyzacja sieci z Netmiko. Kilka dni później pojawił się pierwszy z pięciu odcinków podcastu.
2789 wyświetleń na YouTube
122 subskrybentów kanału
Podcast oprócz kanału na YouTube jest dostępny również na wszystkich najpopularniejszych platformach streamingowych oraz na anchor.fm.
Wydatki w 2022
Największymi wydatkami w ubiegłym roku okazały się te na sprzęt. Mój wysłużony MacBook Pro z 2015 odszedł na emeryturę zastąpiony Macbookiem Pro M1 Pro 14″. Jednak zakupem, z którego jestem najbardziej zadowolony, są słuchawki Sony WH-1000XM5. Co tam Japończycy zrobili, jeśli chodzi o ANC, to nie mam słów.
Pod koniec roku zmieniłem platformę do wysyłki newslettera z MailerLite na Sendy (obsługę płatnego newslettera pozostała w MailingR). Co do samej platformy nie mam zastrzeżeń, to już ich nowa polityka cenowa przelała czarę goryczy. Najpierw zabrali bez słowa wysyłkę poprzez API i kazali wykupić płatny pakiet. Ok, beznadziejny sposób komunikacji z klientem, ale na czymś muszą zarabiać. Gwoździem do trumny okazała się nowa wersja platformy, w której w tym samym planie, nie ma możliwości edycji szablonów po ich wgraniu przez API! Tak, więc łapiąc się w sumie na darmowy plan, musiałbym płacić ponad 180$ rocznie. Sendy kosztował mnie 55$ i jest hostowany w Oracle Cloud za darmo, jedyny koszt, jaki poniosę to opłata za Amazon SES, czyli jakieś 10$ rocznie.
Kupiłem również kilka perełek z Appsumo. Między innymi Duply, które odpowiada za automatyczne generowanie grafik z zapowiedzią newslettera. Interfejs woła o pomstę do nieba, ale opcja lifetime bardzo mnie przekonała, aby pozostać.
Szkolenia:
- Webinar i VOD z mentalway – 395zł
- Notion API Automatyzacje w Notion z Eduweb – 39zł
- Budowanie społeczości od Akademia – 695zł
- YouTube na Autopilocie od Eduweb – 468zł
- Szkoła Automatyzacji Sieci od Showroute – 1099zł
Aplikacje:
- Canva – 455zł/rok
- Make– 9$/msc
Placid – ok 62zł/msc przesiadka na Duply- Duply – 79$ lifetime
- HappyScribe – 69$ lifetime
- Melon – 89$ lifetime
Mailerlite – 9EUR/msc przesiadka na sendy- Amazon SES 0.80$/msc
- Sendy – 55$ lifetime
- MailingR – 950zł/rok
- Hosting – 199zł/rok
- Domena – 166zł/3lata
Sprzęt:
- Macbook M1 Pro – 13200zł
- Sony Wh-1000xm5 – 1320zł
- Prompter do kamery – 450zł
Przychody w 2022
Jak wspomniałem na początku, firma BORG5 z którą współpracuję w sumie już od 2 lat, postanowiła wesprzeć finansowo prowadzenie bloga oraz popularyzacji sieci komputerowych w branży.
Do przychodów zaliczam również opłaty za subskrypcję newslettera w wersji premium.
Przychody:
- Usług marketingowe – 1300GBP/rok
- Newsletter PREMIUM – 3445zł/rok
Wszystkie podane kwoty są kwotami brutto.
Podsumowanie
W 2022 nadal koszty przewyższyły przychody, ale powolutku zbliżamy się do punktu, gdzie koszty będą znacznie ograniczone. Głównie dzięki automatyzacji i przejściu na aplikacje zakupione w wersji lifetime.
Blog Inna Sieć odwiedza coraz więcej osób i coraz więcej z nich decyduje się dołączyć do newslettera, co dla mnie osobiście jest bardzo miłe.
Cieszy również, że społeczność na Discordzie żyje. Rozmawiamy na sieciowe i nie tylko tematy, a w każdy piątek dzielimy się swoimi osiągnięciami z danego tygodnia.
To był mój 2022, a jak wyglądał Twój?
Koniecznie napisz w komentarzu.