Routing & Switching

Model referencyjny ISO/OSI

Model referencyjny ISO/OSI
W: Routing & Switching

Maszyny, podobnie jak ludzie, potrzebują pewnych zasad do skutecznej komunikacji. My przestrzegamy zasad gramatyki oraz używamy słownictwa zrozumiałego dla odbiorcy, a urządzenia korzystają ze standardów i protokołów. Podobieństwa między nimi nie kończą się tutaj.

Nawet nieoficjalna rozmowa z kolegą przebiega w określony sposób, który można podzielić na etapy z konkretnymi zadaniami. Najpierw należy – w zależności od sytuacji – przedstawić się bądź przywitać, następnie można przejść do tematu, a na końcu należy się pożegnać. Komunikacja przez sieć również jest określona jako pewien schemat, zwany modelem referencyjnym, zbudowany z warstw odpowiadających poszczególnym etapom komunikacji.

Model referencyjny ISO/OSI

Model referencyjny ISO/OSI powstał pod koniec lat 70. XX wieku, a pierwsza oficjalna wersja została zaprezentowana w 1980 roku. Model ISO/OSI zakłada podział na 7 warstw, przy czym każda z nich musi spełniać określoną rolę oraz może komunikować się jedynie z warstwą wyższą lub niższą.

7 warstw modelu ISO/OSI

Warto zaznaczyć, że oprócz modelu referencyjnego ISO, stworzyło również swój własny zbiór protokołów. Niestety, przegrały one ze swoim konkurentem TCP/IP, który jest obecnie najpopularniejszym zestawem protokołów. Mimo porażki, model referencyjny ISO/OSI nadal jest powszechnie stosowany jako punkt odniesienia w projektowaniu oraz analizie działania sieci komputerowych.

Proces przetwarzania danych może odbywać się od najwyższej warstwy w dół stosu, co nazywane jest procesem enkapsulacji, gdzie każda kolejna warstwa opakowuje otrzymane dane w dodatkowe informacje w swoim nagłówku i stopce. Procesem odwrotnym jest dekapsulacja, kiedy dane są przekazywane od najniższej warstwy w górę stosu. W każdej warstwie jeden z protokołów odczytuje informacje z nagłówka i stopki, po czym je odrzuca i przekazuje dane do kolejnej warstwy.

Warstwa 7 – aplikacji

To najwyższa i najbardziej dostępna dla użytkownika warstwa w modelu ISO/OSI. Jej głównym celem jest umożliwienie aplikacjom korzystania z sieci. Funkcje warstwy aplikacji obejmują obsługę komunikacji klient-serwer w programach umożliwiających udostępnianie plików, przeglądanie stron internetowych, dostęp do baz danych oraz w komunikatorach internetowych.

Protokoły warstwy aplikacji: HTTP, FTP, SMB, SMTP.

Warstwa 6 – prezentacji

Warstwa prezentacji odpowiada za formatowanie, szyfrowanie danych, kompresję oraz przetwarzanie ich w sposób zrozumiały dla warstwy aplikacyjnej. Warstwa prezentacji jest czasem określana jako warstwa składni.

Protokoły warstwy prezentacji: MIME, SSL, XML, TLS.

Warstwa 5 – sesji

Warstwa sesji odpowiada za tworzenie, utrzymanie oraz zakończenie połączenia pomiędzy co najmniej dwoma urządzeniami. Zarządza również połączeniem pomiędzy lokalną aplikacją a zdalną. Do funkcji tej warstwy należy ponadto obsługa logowania i wylogowania użytkownika oraz wyszukiwanie nazw.

Protokoły warstwy sesji: DNS, NETBIOS.

Warstwa 4 – transportowa

Warstwa transportowa zapewnia metody przesyłania sekwencji danych z hosta źródłowego do docelowego lub z jednej aplikacji do drugiej. Protokoły transportowe mogą być połączeniowe (TCP) lub bezpołączeniowe (UDP).

W tej warstwie następuje podział danych na mniejsze elementy, zwane segmentami. Muszą one być wystarczająco małe, aby zmieściły się w maksymalnym rozmiarze (ang. MTU – Maximum Transmission Unit) określonym przez warstwę poniżej. Na przykład, segment przesyłany przez sieć IP i Ethernet nie może przekroczyć 1460 bajtów (1500 – 20 bajtów nagłówka IP i 20 bajtów nagłówka TCP).

TCP dzieli dane na segmenty i łączy je ponownie po stronie odbiorcy. Natomiast protokoły bezpołączeniowe, takie jak UDP, zazwyczaj tego nie robią.

Protokoły warstwy transportowej to: TCP, UDP, QUIC.

Warstwa 3 – sieciowa

Warstwa sieciowa zapewnia mechanizmy do przekazywania pakietów między urządzeniami w różnych sieciach. Każda sieć może zawierać wiele hostów, które posiadają własny adres i mogą przekazywać dane do innych hostów. Mechanizmy przekazywania informacji o dostępnych sieciach i wyszukiwania najlepszych tras do nich nazywamy routingu.

Protokoły warstwy sieciowej to: IPv4, IPv6, ICMP.

Warstwa 2 – łącza danych

Warstwa łącza danych zapewnia komunikację pomiędzy bezpośrednio połączonymi hostami, czyli dane nie muszą opuszczać logicznej sieci utworzonej w warstwie trzeciej. Ponadto odpowiada za utrzymanie i zakończenie transmisji pomiędzy tak połączonymi hostami. W tej warstwie wykrywane są błędy oraz – jeśli to możliwe – korygowane, pochodzące z warstwy fizycznej.

Protokoły warstwy łącza danych: Ethernet, PPP, MACSec.

Warstwa 1 – fizyczna

Warstwa fizyczna odpowiada za przesyłanie surowych danych między urządzeniami i konwertuje zera i jedynki na odpowiednie sygnały dla danego medium fizycznego.

Określa parametry takie jak prędkość transmisji danych, maksymalną odległość, metody modulacji i dostęp do medium. Ponadto warstwa fizyczna ustala sposób kodowania danych, na przykład za pomocą impulsów elektrycznych lub świetlnych. Na przykład, wartość bitu 1 może być reprezentowana przez zmianę napięcia z 0 V na 5 V, podczas gdy wartość 0 przez zmianę z 5 V na 0 V.

Podsumowanie

Model referencyjny opisuje standardy i metody komunikacji w systemach komputerowych, nie narzucając konkretnego sprzętu ani protokołów.

Model ISO/OSI wprowadza 7 abstrakcyjnych warstw, które opisują przepływ danych od fizycznego medium transmisyjnego do prezentacji danych użytkownikowi poprzez aplikacje.

Napisane przez
Rafał Rudewicz
Pasjonat sieci komputerowych i automatyzacji. CCNP Enterprise & DevNet Specialist. IP/MPLS SME. Dołącz do mnie, aby razem odkrywać fascynujący świat technologii!
Komentarze
Spis treści
Świetnie! Udało ci się pomyślnie zarejestrować.
Witaj z powrotem! Zalogowałeś się pomyślnie.
Pomyślnie subskrybowałeś Inna Sieć.
Twój link wygasł.
Sukces! Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać magiczny link do logowania.
Sukces! Twoje informacje rozliczeniowe zostały zaktualizowane.
Twoje informacje rozliczeniowe nie zostały zaktualizowane.