📬 ISN 208: Vibe Engineering, PACP i Przestoje PoE

208 numer newslettera bada, co się dzieje, gdy bufory sieciowe zawodzą, przedstawia Vibe Engineering, analizuje pułapki szablonów Jinja2, wyjaśnia PACP w protokołach sieciowych i podpowiada, jak eliminować przestoje zasilania PoE.
📬 ISN 208: Vibe Engineering, PACP i Przestoje PoE

Kiedy bufory sieciowe zawodzą

What are some common scenarios where we may see output drops due to lack of buffers? Let's find out! First, there are some concepts that we have to understand. 𝐒𝐞𝐫𝐢𝐚𝐥𝐢𝐳𝐚𝐭𝐢𝐨𝐧 𝐫𝐚𝐭𝐞 -… | Daniel Dib | 25 comments
What are some common scenarios where we may see output drops due to lack of buffers? Let’s find out! First, there are some concepts that we have to understand. 𝐒𝐞𝐫𝐢𝐚𝐥𝐢𝐳𝐚𝐭𝐢𝐨𝐧 𝐫𝐚𝐭𝐞 - at what rate are frames received and transmitted? Like I mentioned in my previous post, you serialize at the speed of the interface, such as 1 Gbit/s, 10 Gbit/s, etc. Now, assume you have a 512-byte frame, how long does it take to serialize it? With 1 Gbit/s link, it would take 4 096 nanoseconds (4 096 / 1 000 000 000) * 10^9. With 10 Gbit/s it would take 409.6 nanoseconds for the same frame. 𝐈𝐧𝐭𝐞𝐫𝐟𝐫𝐚𝐦𝐞 𝐠𝐚𝐩 - this is idle time between two consecutive frames. There needs to be some idle time between two consecutive frames to prepare for the reception of the next frame. The IFG is 12 bytes, or 96 bits, so on 1 Gbit/s we would wait 96 nanoseconds and on 10 Gbit/s, 9.6 nanoseconds. In our first diagram, both ports are 1 Gbit/s and we only have two ports involved. This means we’re unlikely to have issues because our serialization rate and interframe gap are both the same. One port can’t receive frames faster than the other can transmit. In the second diagram, there is a 10 Gbit/s interface receiving frames. Not only can this interface receive 10x faster than the other interface can transmit, there is also a shorter gap between each frame. Even with a low bandwidth flow, this can cause issues. The third diagram shows multiple 1 Gbit/s ports receiving frames that are egressing the same interface. This could lead to a scenario, even with low bandwidth, where you are receiving frames close in time that then need to egress the same interface. Because the egress interface needs an interframe gap between each consecutive frame, it may need to buffer frames before being able to transmit them. This means that every time you go from higher to lower speed, or from multiple interfaces in to one interface out, you risk having output drops. Here’s a thought experiment for you. Say you have a 10 Gbit/s uplink and it has 5 Gbit/s utilization on average. You decide to upgrade to a 40 Gbit/s uplink. How does this affect your buffers? What scenarios have you seen where you ran out of buffers? | 25 comments on LinkedIn

Aby zrozumieć przyczyny output drops, musimy najpierw przeanalizować dwa kluczowe pojęcia, które determinują zachowanie interfejsów sieciowych.

Szybkość szeregowania (Serialization Rate)

Szybkość szeregowania określa, jak szybko ramki są odbierane i transmitowane przez interfejs. Proces ten zachodzi z prędkością interfejsu - 1 Gbit/s, 10 Gbit/s, czy 100 Gbit/s.

Rozważmy praktyczny przykład: ramka o wielkości 512 bajtów na łączu 1 Gbit/s wymaga 4096 nanosekund do pełnego szeregowania. Na łączu 10 Gbit/s ten sam proces trwa jedynie 409,6 nanosekund - różnica dziesięciokrotna.

Przerwa międzyramkowa (Interframe Gap)

IFG to obowiązkowy okres bezczynności między kolejnymi ramkami, wynoszący standardowo 12 bajtów (96 bitów). Na łączu 1 Gbit/s oznacza to 96 nanosekund przerwy, podczas gdy na 10 Gbit/s jedynie 9,6 nanosekund.

Scenariusze prowadzące do output drops

Przejście z wyższej na niższą prędkość

Problemy pojawiają się, gdy interfejs 10 Gbit/s przekazuje ruch na interfejs 1 Gbit/s. Interfejs odbiorczy może przyjmować dane dziesięć razy szybciej niż interfejs nadawczy jest w stanie je wysyłać. Dodatkowo krótsze przerwy międzyramkowe potęgują problem.

Agregacja wielu interfejsów

Gdy kilka interfejsów 1 Gbit/s przekazuje ruch na jeden interfejs wyjściowy, może dojść do sytuacji, gdzie ramki docierają niemal jednocześnie. Interfejs wyjściowy musi zachować wymagane IFG między kolejnymi ramkami, co wymusza buforowanie.

Rozważmy eksperyment myślowy: łącze 10 Gbit/s z przeciętnym wykorzystaniem 5 Gbit/s zostaje zastąpione łączem 40 Gbit/s. Jaki wpływ ma to na bufory?

Paradoksalnie, szybszy interfejs może zwiększyć presję na bufory. Krótsze IFG i szybsze szeregowanie oznaczają, że ramki docierają do interfejsów wyjściowych w bardziej zagęszczonych pakietach, wymagając większej pojemności buforowania.

Praktyczne implikacje dla architektury sieci

Każde przejście z wyższej na niższą prędkość stanowi potencjalny punkt przeciążenia. Szczególną uwagę należy zwrócić na:

  • Połączenia między rdzeniem a dystrybucją
  • Łącza WAN o ograniczonej przepustowości
  • Interfejsy agregujące ruch z wielu źródeł

Nowoczesne przełączniki wykorzystują różne strategie buforowania:

  • Bufory dedykowane per-port: Scenariusze opisane powyżej mają bezpośrednie zastosowanie
  • Bufory współdzielone: Mikropakiety mogą być lepiej absorbowane, choć długotrwałe nierównowagi nadal prowadzą do drop
  • Virtual Output Queuing (VoQ): Umożliwia ochronę krytycznego ruchu przy jednoczesnym odrzucaniu ruchu typu best-effort

Strategie mitygacji

Implementacja QoS

Prawidłowa konfiguracja QoS pozwala na:

  • Priorytetyzację krytycznego ruchu
  • Kontrolowane odrzucanie mniej ważnych pakietów
  • Optymalne wykorzystanie dostępnych buforów

Monitoring i analiza

Regularne monitorowanie wskaźników:

  • Output drops per interface
  • Buffer utilization
  • Queue depth statistics
  • Mikropakiety (microbursts)

Planowanie pojemności

Uwzględnienie nie tylko średniego wykorzystania łącza, ale także:

  • Wzorców ruchu w czasie rzeczywistym
  • Charakterystyki aplikacji generujących ruch
  • Tolerancji na opóźnienia różnych typów ruchu

Vibe Engineering

Vibe engineering
I feel like vibe coding is pretty well established now as covering the fast, loose and irresponsible way of building software with AI—entirely prompt-driven, and with no attention paid to …

Jeśli myślisz, że AI w sieciach to tylko szybkie generowanie konfiguracji bez zastanowienia, to czas poznać lepsze podejście.

Termin "vibe coding" już się ugruntował w branży IT jako określenie szybkiego, luźnego i nieodpowiedzialnego sposobu tworzenia kodu z pomocą AI - całkowicie opartego na promptach, bez zwracania uwagi na to, jak faktycznie działa rezultat. To zostawia nam lukę terminologiczną: jak powinniśmy nazwać drugi koniec spektrum, gdzie przyspieszamy swoją pracę z LLM-ami, pozostając jednocześnie dumnie i pewnie odpowiedzialni za rozwiązania, które tworzą?

Simon proponuję nazwać to "vibe engineering".

Jedna z mniej wypowiadanych prawd o produktywnej pracy z LLM-ami jest: to jest trudne. Jest wiele głębi w zrozumieniu, jak używać tych narzędzi efektywnie, jest mnóstwo pułapek do uniknięcia, a tempo, w jakim mogą one generować działające rozwiązania, podnosi poprzeczkę dla tego, co człowiek powinien wnosić do procesu.

Rozwój agentów kodujących - narzędzi takich jak Claude Code, OpenAI Codex CLI czy Gemini CLI, które mogą iterować nad kodem, aktywnie testując i modyfikując go, aż osiągną określony cel - dramatycznie zwiększył użyteczność LLM-ów dla rzeczywistych problemów inżynierskich.

LLM-y aktywnie nagradzają istniejące najlepsze praktyki. Jeśli już działasz na wysokim poziomie, AI tylko wzmacnia twoją efektywność:

Automatyczne testowanie

Jeśli twój projekt ma solidny, kompleksowy i stabilny zestaw testów, narzędzia agentycznego kodowania mogą z nim latać. W kontekście sieciowym: jeśli masz pytest do testowania swoich skryptów automatyzacji, nornir do weryfikacji konfiguracji, czy automated testing dla swojej infrastruktury-jako-kod - agent AI może działać pewnie. Bez testów? Może twierdzić, że coś działa, nie testując tego w ogóle.

Planowanie z wyprzedzeniem

Zabranie się za hakowanie czegoś razem idzie znacznie lepiej, jeśli zaczniesz od planu wysokiego poziomu. To zawsze było prawdą dla złożonych wdrożeń sieciowych - design network topology, capacity planning, security policies. Z agentem staje się to jeszcze ważniejsze. Możesz iterować nad planem najpierw, potem przekazać go agentowi do implementacji.

Kompleksowa dokumentacja

Tak jak ludzcy inżynierowie, LLM może utrzymać w swoim kontekście tylko podzbiór bazy kodu (lub infrastruktury) na raz. Możliwość dostarczenia mu odpowiedniej dokumentacji pozwala używać API z innych obszarów bez czytania kodu najpierw. W świecie sieci: dokumentuj swoje standardy, naming conventions, IP addressing schemes, routing policies. Dobra dokumentacja pozwala modelowi budować dopasowaną implementację.

Dobre nawyki kontroli wersji

Możliwość cofnięcia błędów i zrozumienia, kiedy i jak coś zostało zmienione, jest jeszcze ważniejsza, gdy agent kodujący mógł wprowadzić zmiany. To dotyczy nie tylko kodu, ale też konfiguracji sieciowych - Git dla network configs, Terraform state, Ansible playbooks. LLM-y są zadziwiająco kompetentne w Git - mogą same nawigować po historii, żeby wyśledzić pochodzenie bugów.

Efektywna automatyzacja

CI/CD, automated formatting i linting, continuous deployment do środowiska preview - wszystko to, z czego mogą korzystać również narzędzia agentycznego kodowania. W network engineering: automated configuration validation, pre-deployment checks, automated rollback mechanisms.

Kultura code review

To wyjaśnia się samo. Jeśli jesteś szybki i produktywny w code review, będziesz miał znacznie lepszy czas pracy z LLM-ami. To samo dotyczy review zmian konfiguracyjnych czy network change requests.

Bardzo dziwna forma zarządzania

Uzyskanie dobrych rezultatów od agenta kodującego przypomina niepokojąco uzyskanie dobrych rezultatów od ludzkiego współpracownika. Musisz dostarczyć jasne instrukcje, upewnić się, że mają niezbędny kontekst i dostarczyć actionable feedback. Jest łatwiej niż z prawdziwymi ludźmi, bo nie musisz się martwić o ich obrazę - ale wszelkie dotychczasowe doświadczenie w zarządzaniu okaże się zaskakująco użyteczne.

Naprawdę dobry manual QA

Poza automatycznymi testami potrzebujesz być naprawdę dobry w ręcznym testowaniu rozwiązań, włączając przewidywanie i kopanie w edge-cases. W sieciach: umiejętność manual testing connectivity, throughput, failover scenarios.

Silne umiejętności badawcze

Istnieją dziesiątki sposobów rozwiązania dowolnego problemu. Wymyślenie najlepszych opcji i udowodnienie, że podejście działa, zawsze było ważne i pozostaje blokerem przed uwolnieniem agenta do napisania faktycznego kodu czy wygenerowania konfiguracji.

Możliwość wdrożenia do środowiska preview

Jeśli agent zbuduje feature (lub wygeneruje konfigurację), posiadanie sposobu na bezpieczne podejrzenie tego (bez wdrażania prosto do produkcji) sprawia, że review są znacznie bardziej produktywne i znacznie redukuje ryzyko wdrożenia czegoś zepsutego. W network engineering: staging environments, lab testing, configuration validation tools.


Analiza szablonów Jinja2

GitHub - aristanetworks/j2lint: Jinja2 Linter CLI
Jinja2 Linter CLI. Contribute to aristanetworks/j2lint development by creating an account on GitHub.

Jinja2-Linter to narzędzie do statycznej analizy szablonów Jinja2 stworzone z myślą o zgodności z wytycznymi AVD. Pozwala wykrywać błędy składni i problemy ze stylem, uruchamia się w CI, działa jako rozszerzenie dla edytorów (np. VSCode, potencjalnie PyCharm) i można go rozszerzać o własne reguły.


PACP protokołów sieciowych

Wireshark Files for all Networking Protocols
<p>This zip files contains wireshark captures for most of the networking protcols. This will help you in understanding packets and packet flows. Following procols are covered,</p> <p>1. ICMP</p> <p>2. IGMP</p> <p>3. BGP</p> <p>4. OSPF</p> <p>5. Spanning Tree</p> <p>6. 802.1q Trunking</p> <p>7. VXLAN</p> <p>8. Identity Service Engine</p> <p>9. PIM</p> <p>10. QoS</p> <p>11. SSL</p> <p>12. TCP</p> <p>13. Traceroute</p> <p>14. HSRP</p> <p>15. GRE</p> <p>16. ARP</p> <p>17. 802.1x</p> <p>18. IPv6</p> <p>19. IPv6 Neighbor Discovery</p> <p>20. IPv6 OSPF</p> <p>21. BGP IPv6 Address Family</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

Strona oferuje darmowy plik ZIP z zapisami przechwyceń ruchu sieciowego (Wireshark) obejmującymi większość popularnych protokołów sieciowych. Materiały mają pomóc w zrozumieniu pakietów i przepływów ruchu. W zestawie znajdują się m.in.: ICMP, IGMP, BGP, OSPF, Spanning Tree, 802.1q (trunking), VXLAN, Identity Service Engine, PIM, QoS, SSL, TCP, Traceroute, HSRP, GRE, ARP, 802.1x, IPv6 (w tym Neighbor Discovery i OSPF dla IPv6) oraz BGP dla rodziny adresów IPv6.


Eliminacja przestojów w zasilaniu PoE

Świetnie! Udało ci się pomyślnie zarejestrować.
Witaj z powrotem! Zalogowałeś się pomyślnie.
Pomyślnie subskrybowałeś Inna Sieć.
Twój link wygasł.
Sukces! Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać magiczny link do logowania.
Sukces! Twoje informacje rozliczeniowe zostały zaktualizowane.
Twoje informacje rozliczeniowe nie zostały zaktualizowane.